De OuderenOmbudsman is een organisatie die u als oudere in bepaalde kwesties als onpartijdige en onafhankelijke organisatie kan vertegenwoordigen en ondersteunen. Tegenwoordig ziet u dat de OuderenOmbudsman niet alleen een vertegenwoordiger van uw belangen meer is, maar dat u er ook met allerlei vragen terecht kunt. Het is een manier voor u om aan al uw informatie te komen en om hulp te kunnen vragen als u dat nodig heeft. U kunt er bijvoorbeeld ook terecht als u een traplift wil laten plaatsen of wanneer u vragen over uw verzekeringen heeft. In deze blog leest u wat de OuderenOmbudsman voor u kan betekenen, wat voor tips en informatie u via deze organisatie kunt opvragen en op welke manier u met hen in contact kunt komen.
Hoe gaat de OuderenOmbudsman in z’n werk?
Wil u graag met de OuderenOmbudsman spreken? Dan kunt u hen bellen of mailen op werkdagen tussen 9:00 uur en 17:00 uur. Wanneer u naar de centrale belt, krijgt u een getrainde en gedreven vrijwilliger aan de telefoon. U kunt al uw klachten, zorgen en vragen aan hen stellen. U wordt altijd van informatie voorzien en u kunt doorverwezen worden naar andere instanties mocht dat nodig zijn. Het is goed om te weten dat alle gesprekken met de OuderenOmbudsman vertrouwelijk behandeld worden. Ook op het moment dat u ouderenmishandeling of discriminatie meemaakt of vermoedt kunt u bij de OuderenOmbudsman terecht. Zij zullen dan een procedure in werking zetten om u of een andere oudere zo goed mogelijk bij te staan.
U krijgt tips om uw dagelijkse leven voort te zetten zoals u dat wil
Wanneer u de website van de OuderenOmbudsman bezoekt, kunt u er allerlei informatie en tips met betrekking op uw dagelijks leven terugvinden. Deze tips gaan vaak over van alles en nog wat. Zo kunt u lezen op welke manier u babbeltrucs kunt herkennen. Bent u actief op de mail? Dan leest u er ook terug hoe u nepmails van de bank kunt herkennen. De informatie en tips gaan over kwesties die u bezighouden en waar u duidelijkheid over verlangt. U kunt er bijvoorbeeld ook informatie terugvinden omtrent pensioenen, verzekeringen en relevante wettelijke regelingen. Het is fijn dat er met u meegedacht wordt en dat u bij een centraal informatiepunt terecht kunt.
Op welke manier kunt u de OuderenOmbudsman bereiken?
U kunt met al uw klachten, zorgen en vragen bij de OuderenOmbudsman terecht. U kunt zowel via de website op het internet, als telefonisch contact met hen opnemen. Het telefoonnummer staat in de gids of dit kunt u bij uw huisarts of thuiszorgmedewerker opvragen. U kunt natuurlijk ook aan uw kinderen of andere naasten het telefoonnummer opvragen. Wanneer u goed met de computer overweg kunt, kunt u ook een contactformulier op hun site invullen, zodat u door hen gemaild kunt worden. Wil u op de hoogte blijven van het laatste nieuws en de ontwikkelingen op het gebied van ouderen? Dan kunt u zich op de site aanmelden voor de nieuwsbrief.