De ouderen in onze maatschappij zijn vaak niet online gegaan. Zij hebben daarom moeite met digitalisering in het algemeen. De groep 75-plussers laat dan ook bijna alles wat met de computer moet gebeuren aan anderen over. Ook de jongere senioren geven echter aan problemen te verwachten. Maar liefst 75% ziet op tegen de groeiende digitalisering. De overgrote meerderheid verwacht het niet meer te kunnen bijbenen. Deze groep is op dit moment wel online te vinden.
Digitalisering is een must voor instanties
Dienstverlenende instanties gaan ervan uit dat burgers een meer digitaal aanbod op prijs stellen. Een instantie als de belastingdienst lijkt intern ook erg veel moeite te hebben met de digitalisering van het werk. Toch is de digitale kant in het contact met de belastingplichtige al bijna compleet. De blauwe enveloppe lijkt al praktisch verdwenen. Ook bij andere grote dienstverleners, zoals pensioenfondsen en de NS, lijken papieren documenten bijna geheel tot het verleden te behoren.
Dat betekent echter eveneens dat de verdere communicatie vaak digitaal verloopt. Juist dat is echter iets wat senioren vaak stoort. Zo zijn er nog steeds 1,2 miljoen ouderen die niet online zijn. Vaak levert digitale communicatie dan ook meer extra vragen op dan antwoorden.
Lees ook: Dit zijn de 10 leukste en meest informatieve senioren websites
Ouderen raken het financiële overzicht kwijt
Steeds meer bedrijven en instanties werken niet langer met papieren rekeningen. Ook worden er steeds minder brieven verstuurd. Senioren die vaak gedeeltelijk digibeet zijn, raken hierdoor echter het overzicht kwijt. Het is daarbij ook een probleem dat ouderen soms de computervaardigheid missen om bijvoorbeeld digitaal te bankieren. De dienstverlening van de banken wordt echter steeds meer toegespitst op internetbankieren.
Toch zal dit probleem in de komende jaren waarschijnlijk nog groter worden. Verder werkt er in veel gezinnen vaak maar één partner moeizaam met een computer. Indien deze partner wegvalt, is het voor de overgebleven partner vrijwel onmogelijk om de achterstand weer in te halen.
Steeds vaker een beroep op thuisadministratie
Bij vrijwilligersorganisaties komen steeds vaker verzoeken binnen om hulp bij de administratie. In veel gevallen is er dan al een grote achterstand ontstaan in betalingen. Steeds vaker blijkt eveneens dat de betrokkenen in financiële problemen zijn geraakt, omdat het overzicht ging ontbreken. Hierdoor ontstaan soms grote achterstanden in betalingen, die ook nog eens verergerd worden door bijkomende incassokosten en/of rente.
Aandringen op maatregelen
De ouderenorganisaties dringen dan ook aan op maatregelen. Het is duidelijk dat de digitalisering zal worden voorgezet. Dit valt niet meer terug te draaien. Naar verwachting zullen de komende generaties daar ook mee opgroeien. Zij zullen er op latere leeftijd verder minder problemen van ondervinden. Voorlopig pleiten belangenverenigingen voor ouderen dan ook dat papieren informatie de standaard blijft. De digitale versie kan dan als alternatief worden gezien.