Veel mensen met een elektrische fiets merken na enkele jaren gebruik dat er steeds minder ver gefietst kan worden met een volle accu. Naarmate de accu vaker wordt ontladen, loopt de actieradius merkbaar terug. In veel gevallen is de accu binnen 5 jaar versleten en steeds vaker wordt er dan naar een gespecialiseerde reparateur uitgeweken. Het zogenaamde ’fietsaccu reviseren‘ is dan ook een geschikte oplossing om de batterij weer werkend te krijgen, aangezien tijdens dit proces alle slijtage-gevoelige onderdelen worden vervangen.
Reparatie/revisie is in veel gevallen een goedkoper en duurzamer alternatief voor aanschaf van een nieuw product. Helaas behoort reparatie niet altijd tot de mogelijkheden: wanneer wel/niet?
Situatie 1: Accu geeft nog maar heel kort ondersteuning aan de fiets
Wanneer het bereik van de accu geleidelijk afneemt is er doorgaans sprake van een versleten batterij, een proces dat het logische gevolg is van regelmatig gebruik. In dit geval kan een specialist de oude batterij uit de behuizing halen en een volledig nieuw pakket met batterijen terugplaatsen.
Situatie 2: Accu doet plotseling niets meer
Wanneer een fietsaccu plotseling niet meer bijlaadt en geen ondersteuning meer geeft is de kans groot dat er sprake is van een defect in de computer. Naast de batterij zijn namelijk tegenwoordig bijna alle fietsaccu’s voorzien van een kleine computer die communiceert met de fiets. Als hier een defect optreedt, is een fietsaccu doorgaans onherstelbaar beschadigd. Tijdens het reviseren van de fietsaccu worden vaak alleen de accu-cellen vervangen en de computer blijft behouden. In deze situatie zal revisie dus geen oplossing bieden voor het probleem.
Situatie 3: Accu doet niets meer nadat deze lang niet meer gebruikt is
Wanneer de accu na een langdurige periode van rust niet meer functioneert, is er meestal wel nog een goede kans op herstel. Dit wordt ook wel een ‘diepteontlading’ genoemd.
Diepteontlading houdt in dat de accu onder een bepaalde ondergrens zakt, waardoor de batterij met een gewone oplader niet meer van energie voorzien kan worden. Dit ontstaat wanneer een fietsaccu voor een langere tijd (bijna) leeg weggelegd wordt. In het geval van diepteontlading is het reviseren van de accu een geschikte optie om de fietsaccu weer werkend te krijgen. Het vervangen van te diep ontladen batterij-onderdelen zorgt ervoor dat de accu weer jaren gebruikt kan worden in de e-bike.