Het aantal bankfilialen is in de afgelopen 5 jaar drastisch verminderd. Op den duur zal het bankkantoor dat wij kennen, de plaats waar u geld haalt en informatie verkrijgt over financiële zaken, helemaal gaan verdwijnen. Vooral voor ouderen is dat een probleem omdat ze nog niet altijd op de hoogte zijn van de mogelijkheid om via internet te bankieren of dat gewoon niet willen. Momenteel is van de groep senioren van 65 tot en met 74 jaar ongeveer een derde nog niet digitaal. Van de groep boven de 74 jaar is dat zelfs twee derde deel. Internetbankieren voor ouderen kan dus problemen op gaan leveren.
Wat doen de banken met internetbankieren voor ouderen?
De senioren zijn een zeer belangrijk groep cliënten voor de banken en ze willen deze groep die vaak vermogend is ook aan zich blijven binden.
# Workshops
ABN AMRO geeft regelmatig workshops om ouderen vertrouwd te maken met de digitale manier van bankieren. Ook heeft de bank momenteel op vele kantoren een seniorencoach aangesteld. Deze geeft voorlichting over zaken als lenen en verzekeren. Maar ook voor betalen en sparen kan men terecht bij deze functionaris.
# Servicepunten
ING is van plan op meer plaatsen servicepunten te openen, met name in winkelcentra. Hier kunnen alle klanten terecht, ook ouderen. Deze servicepunten moeten een compensatie bieden voor gesloten filialen. Ook wil de bank jaarlijks een aantal digi-dagen organiseren. Hier kunnen mensen terecht die onhandig zijn met de computer om te worden bijgeschoold.
# Service-coach
De Rabobank heeft inmiddels een groot aantal service-coaches voor ouderen in dienst genomen. Daarnaast plaatst de bank financieel adviseurs een dagdeel in bijvoorbeeld buurthuizen, bibliotheken of andere kantoren. Hier kan men informatie over financiële zaken krijgen. Verder brengt de bank (in bijzondere gevallen) geld aan huis met Geldexpress. Dit laatste is overigens niet gratis.
Een oordeel van de ouderenbonden over internetbankieren voor senioren
Hoewel de initiatieven op het gebied van internetbankieren voor ouderen van de banken prijzenswaardig worden genoemd, is het volgens de bonden niet genoeg. Ze denken dat het illusie is om te denken dat de alleroudsten nog zullen leren internetbankieren. Voor deze groep zullen extra mogelijkheden in het leven moeten worden geroepen. Een brengservice zoals de Rabobank die momenteel heeft, lijkt volgen de bonden een oplossing voor het belangrijkste probleem. Speciale seniorencoaches, zoals de ABNAMRO die gaat plaatsen zijn volgens de bonden een goed idee, omdat de groep senioren ook specifieke vragen heeft die een standaard service-coach minder snel zal kunnen behandelen.
Inzet van de webcam
Een ander initiatief van de ABNAMRO bank is de inzet van een speciale ouderencoach via de webcam. Hoewel ouderen natuurlijk ook niet veel ervaring hebben met het gebruik van dit medium is er vaak wel een kennis of familielid die de verbinding tot stand kan brengen. Hierbij kunt u in de vertrouwde huiselijke omgeving adviezen ontvangen over meer ingewikkelde zaken, zoals beleggen en vermogensbeheer.
Internetbankieren voor ouderen? Kies een vertrouwenspersoon
Ook in het verleden, voor de ontwikkeling van het internetbankieren, was het niet ongebruikelijk dat de bankzaken op een bepaalde leeftijd werden overgenomen door een familielid of een vertrouwde kennis. Uiteraard houdt dit risico’s in en vinden vele senioren het geen prettig idee om geen controle meer te hebben over de eigen financiën. Toch is het verstandig om nu vast regelingen te treffen, zodat het niet geheel onvoorbereid zal moeten plaatsvinden. Praat er eens over met iemand waarin u vertrouwen heeft, maar die niet zelf het financieel beheer zal overnemen. Indien u bepaalde zaken overdraagt aan een ander is het ook altijd slim de bank hiervan op de hoogte te stellen. De bank kan u ook tips geven om de risico’s op het gebied van internetbankieren voor senioren te beperken.
Sparen voor uw kinderen of helpen met een familiehypotheek? Lees dan meer in de volgende artikelen: