E-bikes worden steeds populairder, maar hoe veilig is deze elektrische fiets voor ouderen? Er zijn onrustbarende cijfers bekend gemaakt over het aantal verkeersslachtoffers waarbij een e-bike betrokken was. In de afgelopen 3,5 jaar zijn er 79 e-bikers in het verkeer omgekomen. Het aantal doden in het verkeer waarbij een bromfiets betrokken was, bedroeg daarmee in vergelijking 69. Van de verkeersdoden onder de e-bikers was 87% ouder dan 60 jaar.
Is een e-bike gevaarlijker dan een brommer?
Natuurlijk is het aantal gebruikers van de e-bike in de afgelopen tijd enorm gegroeid. Vandaag de dag bedraagt het aantal elektrische fietsen op de weg meer dan 2 miljoen in vergelijking met 1 miljoen brommers. Toch waren de experts verbaasd omdat in het algemeen onveilig gedrag op de weg meer wordt geassocieerd met jongeren op een bromfiets dan senioren op een elektrische fiets. E-bikes zijn wel populair onder ouderen, maar de helft van de e-bikes is in gebruik bij niet-senioren. Het hoge aantal doden onder deze groep is daarmee dus niet verklaard.
Speelt het ontwerp van e-bikes een rol?
Het gewicht van de e-bike lijkt voor veel ouderen een probleem te zijn op sommige momenten. Zo is het zware motorblok vaak een probleem bij het op- en afstappen. Maar door de plaatsing van het motorblok is het zwaartepunt van de elektrische fiets soms ook een probleem. De combinatie van extra gewicht en hogere snelheid maken bochten moeilijker te nemen. De snelheid eist meer vaardigheid in het nemen van bochten dan bij een gewone fiets.
Hoe kan het gebruik van e-biken veiliger worden gemaakt?
Voorlichting is op alle gebieden een goede zaak en dat geldt ook voor het gebruik van de elektrische fiets. Mensen kopen vaak een e-bike zonder erover na te denken of deze geschikt is voor hen. Als iemand wat onzeker is op de fiets is een lichter exemplaar een betere keuze. Ook kan de maximum snelheid worden ingesteld.
Maar ook gewenning in het gebruik is van groot belang. Veel ouderenbonden bieden vaardigheidscursussen aan. Het is beslist verstandig om te leren omgaan met een e-bike omdat dit nu eenmaal iets anders is dan een gewone fiets. Door de hogere snelheden is het ook een goed idee om te wennen aan her verkeer en daardoor eerder ook het gevaar te signaleren.
Lees meer over veilig fietsen op in het artikel: ‘Veilig mobiel: fiets‘.
Is helmplicht een oplossing?
Onderzoek heeft uitgewezen dat e-bikers vaker ernstig hersenletsel overhouden aan ongelukken dan gewone fietsers. Veel partijen raden het gebruik van een helm dan ook aan. Helmplicht is echter niet vanzelfsprekend, omdat men ook weet dat veel minder mensen zullen gaan fietsen als een helm verplicht zou worden. Dit heeft weer ongewenste gevolgen voor de mobiliteit. Zelfregulering lijkt de beste e bike oplossing, waarbij de keuze aan de gebruiker wordt gelaten.
Is de infrastructuur wel op orde?
De huidige fietspaden zijn niet ontwikkeld voor e-bikes. Vaak zijn de huidige paden te smal, waardoor inhalen een probleem vormt. Tevens zijn de bochten op de huidige fietspaden vaak te scherp voor de snelheid die een e-biker kan halen. Maar het is natuurlijk niet mogelijk om in alle gevallen fietspaden te verbreden. Volgens de politie is het ook meer een kwestie van meer rekening houden met elkaar. Afremmen en pas inhalen als dit praktisch mogelijk is, kan al veel verschil maken.
E-bikes zijn beslist wel geschikt voor senioren. Het is echter wel van belang om op de juiste manier gebruik te maken van deze handige elektrische fiets.