Met een stijging van de inkomsten voor zowel januari als februari, is luchtvaartmaatschappij Air France-KLM 2020 goed begonnen. Maar toen de COVID-19-pandemie de grenzen over de hele wereld begon te sluiten, zag maart een scherpe daling van zowel vliegreizen als inkomsten. KLM haalde in het eerste kwartaal slechts 5 miljard euro binnen, een daling van 15% ten opzichte van het voorgaande jaar met 1,8 miljard euro. Dat is bijna vijf keer het verlies van 324 miljoen euro dat in het eerste kwartaal van 2019 werd gerapporteerd. De Financien van het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf werden ook beïnvloed door de laagste olieprijzen in 20 jaar, inclusief de aankoop van 455 miljoen euro aan over-hedged brandstof.
Jarenlang herstel in het verschiet
Benjamin Smith, CEO van Air France-KLM, kondigde aan dat het bedrijf werkte aan een “verlengingsplan” dat hoogstwaarschijnlijk zou kunnen leiden tot personeelsvermindering, maar dat het nog een paar jaar zal duren voordat de passagiersvraag weer op het niveau van voor COVID-19 komt. Aanvankelijk bleef de groep optimistisch en verwachtte het het hele jaar door een geleidelijke versoepeling van de grensbeperkingen die in de zomer ten minste gedeeltelijke capaciteit mogelijk zou maken, maar zoals een KLM-vertegenwoordiger zei werd die hoop waargemaakt met “een langdurig negatief effect op de vraag van passagiers, die naar verwachting niet binnen enkele jaren tot het niveau van vóór de crisis zal zijn hersteld.” KLM schat zelfs dat het derde kwartaal van 2020 nog steeds met 80% gedaald zal zijn in vergelijking met voorgaande jaren.
Hoewel de Europese regelgeving vereist dat luchtvaartmaatschappijen de tarieven voor geannuleerde vluchten terugbetalen, zijn meerdere luchtvaartmaatschappijen de voucher route op gegaan om zo contant geld vast te houden. De vraag van passagiers is echter niet de enige hoop voor Air France-KLM, aangezien de partnerluchtvaartmaatschappij 7 miljard euro aan leningen van Frankrijk zal ontvangen, evenals tussen 2-4 miljard euro aan steun van de Nederlandse regering.
COVID-19 houdt luchtvaartindustrie aan de grond
De COVID-19-pandemie heeft een grote schade toegebracht aan verschillende industrieën, luchtvaartmaatschappijen hebben om twee belangrijke redenen een van de ergste klappen moeten incasseren. Namelijk, de door de overheid opgelegde reisbeperkingen als gevolg van sluitingen van grenzen en een daling van de passagiersvraag. De reisbeperkingen waren pas eind januari van kracht, maar begin maart waren 10% van alle vluchten geannuleerd in vergelijking met het voorgaande jaar; eind maart was het tussen de 40-60% en tegen april waren meer dan 80% van de vluchten verboden tussen Noord-Amerika, Europa en Azië.
Eind maart had de International Air Transport Association de totale verliezen voor de luchtvaartindustrie geschat op ongeveer $ 252 miljard.
Wat doen luchtvaartmaatschappijen om te herstellen?
Totdat de beperkingen op het internationale reizen worden opgeheven,is het vertrouwen van de passagiers herstellen alles wat luchtvaartmaatschappijen zoals KLM kunnen doen. Meerdere luchtvaartmaatschappijen hebben al aangekondigd dat ze preventieve maatregelen zullen nemen, zoals het vaker desinfecteren van zowel vliegtuigen als ruimtes die toegankelijk zijn voor passagiers, het aanmoedigen van bemanningsleden om maskers te dragen, het stopzetten van voorzieningen aan boord zoals warme handdoeken, kussens, dekens, tijdschriften en in-flight duty- gratis aankopen, HEPA-filters aan boord installeren, temperatuurcontroles op luchthavens instellen en de levering van eten en drinken wijzigen om de interactie tussen het cockpitpersoneel en de passagiers te minimaliseren. Maar om deze maatregelen echt te laten werken, moeten mensen opnieuw kunnen vliegen en voorlopig blijft het onzeker wanneer dat kan gebeuren.
Het komt neer op
Vanzelfsprekend is dat de aandelenkoersen voor Air France-KLM zijn gedaald – met een daling van 64% tussen 2 januari en 20 mei, en met zoveel – letterlijk – in de lucht met betrekking tot het herstel van COVID-19, is er geen manier om te zeggen wat er hierna kan gaan gebeuren. Toch kan dit type marktinstabiliteit zowel risico’s als kansen bieden voor beleggers die in CFD’s en dus prijsbewegingen investeren, hierdoor kunt u profiteren van prijswijzigingen in beide richtingen zonder eigenaar te zijn van de onderliggende waarde. Bij Vestle zijn CFD-aandelen in bedrijven zoals Air France-KLM beschikbaar om te beleggen, evenals honderden andere instrumenten zoals grondstoffen, valuta’s, crypto, ETF’s en indexen. Meld u vandaag nog aan en krijg toegang tot waardevolle leermiddelen, educatieve handelstools en 1-op-1 training met een beleggingsexpert. U kunt zelfs Vestle CFD-aandelen onderweg beleggen met de iOS-app, ook beschikbaar voor Android.
Vestle (voorheen handelend onder de naam iFOREX) is een handelsnaam van iCFD Limited, die door de Cyprus Securities Exchange Commission (CySEC) is gelicenseerd en gereguleerd onder vergunningnummer 143/11. Het materiaal in dit document zijn gecreëerd in samenwerking met Vestle en mag op geen enkele wijze worden uitgelegd, expliciet noch impliciet, direct noch indirect, als beleggingsadvies of als aanbeveling of suggestie voor een beleggingsstrategie met betrekking tot een financieel instrument, op welke manier dan ook. CFD’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 84.6 % van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. De in dit document vermelde resultaten uit het verleden of gesimuleerde resultaten uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.