Ouderdom komt met gebreken. Het gezegde heeft natuurlijk een duidelijke kern van waarheid, al is het met de gezondheid van de senioren vandaag de dag vaak beter gesteld dan vroeger. Maar het is onvermijdelijk dat een aantal zaken minder worden naarmate de jaren gaan tellen. Denk bijvoorbeeld maar aan de flexibiliteit en het agezichts- en gehoorvermogen. Voor gebouwen die bedoeld zijn voor het publiek dient men dan ook te beseffen dat die steeds meer bezocht zullen worden door ouderen. Daarom is het belangrijk om de toegankelijkheid voor senioren te verbeteren. Hieronder staan een aantal manieren.
1. Geen drempels of andere obstakels
Ouderen worden steeds mobieler door bijvoorbeeld gebruik te maken van rollators en scootmobiels. De ingangen moeten hierop berekend zijn en dat geldt ook voor de deuren. Met name in oudere panden is het vaak lastig om bestaande doorgangen aan te passen. In dat geval is het vaak mogelijk om met een aantal simpele voorzieningen toch een route door het pand te creëren waardoor een senior met hulpmiddel toch overal kan komen. Het is dan verstandig om ook duidelijke aanwijzingen te maken voor de route die bestemd is voor ouderen.
2. Het aanbrengen van een ringleiding
Het gehoor van met name de oudere groep senioren laat vaak te wensen over. Dat wordt ten dele opgevangen door een gehoorapparaat. Vrijwel ieder hoorapparaat heeft tegenwoordig een voorziening die kan worden gebruikt om te profiteren van een ringleiding. Een ringleiding in een pand is een vrij eenvoudige voorziening die ervoor kan zorgen dat ouderen met een hoorapparaat geluid in een pand beter kunnen horen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mededelingen, toespraken en muziek. De ringleiding wordt aangesloten op apparatuur, zoals een microfoon of een luidspreker. De ringleiding zorgt er dan voor dat via het hoorapparaat het geluid dat belangrijk is wordt versterkt. De overige aanwezigen hebben er geen last van en de achtergrondgeluiden worden niet versterkt.
3. De leesbaarheid van aanwijzingen
In veel panden zijn de aanwijzingen vaak niet erg duidelijk. Vooral bij afdelingen die lange namen hebben worden te vaak ingewikkelde afkortingen gebruikt. Als men dan de volledige omschrijving in te kleine letters vermeld, is dat voor veel ouderen een probleem. Het aantal plaatsen in een gebouw waar gebruik wordt gemaakt van aanwijzingen, is vaak nog veel groter dan men lijkt te beseffen. Ook in de lift zijn vaak gegevens te vinden die zelfs voor mensen met uitstekend zicht niet zonder vergrootglas te lezen zijn. Bij de receptie of de loketten gaat het eveneens regelmatig mis. Ook voor ouderen is het belangrijk dat duidelijk is wat de naam van de medewerker is en welke functie die bekleed.
De leesbaarheid van alle aanwijzingen en mededelingen in het pand op leesbaarheid testen en zo nodig aanpassen is belangrijk.Vaak is dit de meest eenvoudige manier om een gebouw toegankelijker te maken voor ouderen.
4. De overzichtelijkheid van een gebouw
De gemeenschapsvoorzieningen worden in steeds grotere gebouwen ondergebracht door centralisatie. Dat geldt bijvoorbeeld voor ziekenhuizen, maar ook voor gemeentehuizen en stations. In dat soort gevallen is het zowel voor ouderen als voor andere gebruikers verstandig om de overzichtelijkheid te verbeteren. Vaak is het al mogelijk met relatief simpele aanpassingen grote verbeteringen te realiseren. Zo kan met kleuren worden gewerkt die meteen duidelijk maken in welke afdeling van het pand men zich bevindt.
Ook duidelijke logo’s of andere beeldmerken kunnen eraan bijdragen dat de toegankelijkheid van een groot gebouw voor senioren kan worden verbeterd. Een goede toelichting die bij een uitnodiging wordt meegezonden over de inrichting van het gebouw en de wijze waarop dit is aangegeven is zeker ook een voordeel. Een dergelijke toelichting dient bij gebouwen die men ook spontaan bezoekt bij de ingang als folder beschikbaar zijn.
5. Personeel of vrijwilligers die toelichting kunnen geven
Een paar woorden met duidelijke aanwijzing werken vaak beter dan de meest uitgebreide andere voorzieningen. Een aantal mensen die voldoende van het pand weten om iemand de weg te kunnen wijzen, zijn een ideale manier om de toegankelijkheid te verbeteren. Met name voor ouderen geldt dat zij zich meer op hun gemak zullen voelen als ze de weg kunnen vragen. Dit werkt positiever dan gebruik te moeten maken van bijvoorbeeld een computer. In sommige gevallen is dit een taak die door vrijwilligers zal kunnen worden gedaan. In andere gevallen zullen de kosten van het extra personeel al gauw opwegen tegen de veel betere toegankelijkheid van het gebouw.